Niniejsza strona jest kluczem do bezkompromisowych i jedynych w swoim rodzaju książek opisujących prawdziwą historię kultury hip-hop w Polsce, jej znaczenie jako całości, a także wyjaśniających głębsze aspekty związane z tą kulturą. To szczególny subkulturowy przekaz. To polska hip-hopowa świadomość.

Polski hip hop posiada wiele twarzy

Dostępne w: Empik | motyleksiazkowe.pl

Książka Polski hip hop posiada wiele twarzy została wydana z myślą o indywidualnościach poszukujących informacji na temat początków kultury hip-hop w Polsce. Publikacja obala medialne fantazje mówiące, że kultura hip-hop w Polsce powstała w połowie lat 90. za sprawą kilku komercyjnych przedstawicieli polskiej muzyki rap, którzy od lat są promowani jako kluczowi pionierzy tej subkultury w Polsce, co jest totalną bzdurą rozpowszechnianą przez media od wielu lat. Stąd też zamierzony tytuł niniejszej książki, której autorami są Sadi i Graff wyjaśniający na początku publikacji kim są i jaki jest ich związek z kulturą hip-hop, aby czytelnik miał świadomość, że należą oni do pionierskiej generacji kultury hip-hop w Polsce, która miała swój początek w momencie gdy O.S.T.R. miał 3 lata, a Peja miał 7 lat. Nie jest to jednak książka biograficzna, ale najbardziej wiarygodny zbiór informacji na temat początków kultury hip-hop w Polsce jaki kiedykolwiek ukazał się na polskim rynku książkowym. Sadi i Graff jako jedni z pierwszych zapoczątkowali polski hip-hop, a następnie jako nieliczni, którzy przetrwali pierwszy boom na hip-hop w Polsce (1983-1986) kontynuowali rozwój kultury hip-hop do 2003 roku, gdy w polskich domach zaczął pojawiać się ogólnodostępny Internet, co zakończyło epokę analogowego hip-hopu, w którym Sadi Graff byli od początku do końca mając możliwość bycia świadkami różnych zmian zachodzących w niewirtualnym jeszcze wówczas polskim środowisku hip-hop, gdzie na przestrzeni pierwszych 20 lat istnienia kultury hip-hop w Polsce pojawiły się cztery różne generacje tej subkultury: generacja pierwsza (1983-1988), generacja druga (1989-1993), generacja trzecia (1994-1997), generacja czwarta (1998-2003), o których jest mowa w niniejszej książce. Sadi i Graff dostarczają potężną dawkę niepublikowanej wcześniej wiedzy bez cenzury opartej na faktach skłaniającą czytelnika do wielu refleksji, pozwalając wielu osobom chermetycznie zamkniętym w dezinformacjach pochodzących z komercyjnych żródeł wyjść z obszaru stereotypów dotyczących tej kultury. Mamy tutaj chronologicznie opisane narodziny wszystkich czterech podstawowych form artystycznych kultury hip-hop na polskim podwórku, takich jak: breaking, graffiti, DJ-ing i rap, które od 1983 roku były aktywnie tworzone i rozpowszechniane przez wielu pionierów, którzy są przedstawieni w poszczególnych rozdziałach książki. Chronologia występująca w książce udowadnia, że historia kultury hip-hop w Polsce jako subkultury (The Culture), a historia polskiego muzycznego rap showbiznesu jako komercyjnego produktu na sprzedaż błędnie określanego przez media jako hip-hop to dwie różne historie i dwa różne środowiska, pomiędzy zapoczątkowaniem których było ponad 10 lat różnicy, co może być dla wielu osób ciekawym tematem do dyskusji. Czytelnik dowie się również jaka jest prawdziwa idea i filozofia hip-hopu jako subkultury ulicznej i czym różni się ona od polskiego muzycznego rap showbiznesu, dla którego hip-hop to wyłącznie rap, rządza sławy, sprzedaż płyt, ilość wyświetleń i wirtualny lans. W książce zostały przypomniane wartości kultury hip-hop, które na początku jej powstawania były podstawą do utrzymania prawdziwego przesłania i oryginalnego wizerunku tej subkultury, a w momencie rozpowszechniania w wielu krajach stały się motywacją do powstania w 2001 roku Hip-Hop Declaration of Peace. Autorzy książki wyjaśniają również na czym polega hip-hopowa świadomość, jakie są poszczególne szkoły hip-hopu oraz dlaczego hip-hop po wielu latach istnienia i rozwoju stracił na swojej oryginalności i stał się bezpłciową komercją. Wiele osób w tej książce zderzy się z informacjami, o których wcześniej nie miało zielonego pojęcia. Sadi i Graff są również pionierami Universal Zulu Nation w Polsce, którzy w książce odsłaniają przemilczany przez media prawdziwy obraz tej legendarnej i najbardziej szanowanej w latach 80. i 90., pierwszej międzynarodowej hip-hopowej organizacji, która po latach będąc określaną przez wiele osób jako socjalno-religijny gang mający znamiona sekty pod pretekstem propagowania pokoju, szacunku, jedności oraz innych wartości stosuje hip-hop do rozpowszechniania kontrowersyjnej i „tajemniczej” dla wielu osób filozofii tworząc swoje oddziały w różnych krajach. Nie przegap możliwości bycia uświadomionym, bo lepiej czerpać wiedzę z subkulturowego źródla niż z komercyjnej kałuży. Publikacja została wydana w twardej oprawie z lakierem wybiórczym jako wydanie limitowane, kolekcjonerskie, które zawiera 448 stron, archiwalne zdjęcia oraz bonus w postaci albumu CD: Zibbster – „90’s Baby” .

Polski hip-hop bez Internetu

Dostępne w: Empik | motyleksiazkowe.pl
EBOOK: Empik | Ebookpoint | Publio

Książka Polski hip-hop bez Internetu 1983–2003 jest skierowana do indywidualności otwartych na wiedzę bez cenzury opartą na faktach, dzięki którym czytelnik dowie się, że kultura hip-hop w Polsce narodziła się w 1983 roku, a przez kolejne 20 lat w niewirtualnym jeszcze wówczas polskim środowisku hip-hop powstały cztery różne generacje tej subkultury: generacja pierwsza (1983- 1988), generacja druga (1989-1993), generacja trzecia (1994-1997) i generacja czwarta (1998-2003), wraz z którą zaczęły powstawać pierwsze polskie czasopisma o tematyce hip-hop oraz polskie komercyjne środowisko rap (nie hip-hop), które kosztem nieświadomości społeczeństwa stworzyły błędne synonimy terminów „hip-hop” i „rap” wykorzystując i promując je jako ten sam termin co sprawiło, że powstała wówczas medialna historyjka mówiącą, że kultura hip-hop w Polsce narodziła się za sprawą polskich komercyjnych raperów w drugiej połowie lat 90., co jest totalnym nieporozumieniem rozpowszechnianym przez media do chwili obecnej. Autorzy książki – Sadi i Graff nalężący do pionierskiej, pierwszej generacji kultury hip-hop w Polsce, którzy w polskim analogowym hip-hopie byli od początku do końca – obalają te dziennikarskie fantazje. Treść książki udowadnia dając do zrozumienia czytelnikowi, że historia kultury hip-hop w Polsce jako subkultury (The Culture), a historia polskiego muzycznego rap showbiznesu jako komercyjnego produktu na sprzedaż błędnie określanego przez media jako hip-hop to dwie różne historie mające swój początek w dwóch różnych dekadach. W poszczególnych rozdziałach książki chronologicznie została opisana fundamentalna część historii kultury hip-hop w Polsce jako całości obejmując narodziny wszystkich czterech podstawowych form artystycznych kultury hip-hop na polskim podwórku, takich jak: breaking, graffiti, DJ-ing i rap, które od 1983 roku były tworzone i rozpowszechniane przez wielu pionierów, o których mowa w książce. Treść książki uzmysławia czytelnikowi z perspektywy wielu dekad jak oryginalny i niezależny w czasach bez Internetu był polski hip-hop jako subkultura, która wówczas propagowała idee peace, unity, respect and having fun dając możliwość integracji w tym środowisku. Sadi i Graff wyjaśniają znaczenie takich terminów jak old school, new school i true school, a także znaczenie hip-hopu jako subkultury, opisują jego idee oraz ponadczasowe wartości z tym związane, skłaniając czytelnika do wielu refleksji, co pozwala wielu osobom chermetycznie zamkniętym w dezinformacjach pochodzących z komercyjnych żródeł wyjść z obszaru podgrzewanych przez wiele lat stereotypów dotyczących tej kultury. Autorzy książki konstruktywnie podważają i bezdyskusyjnie sprowadzają do poziomu mniej niż zero wiarygodność prestiżowych nagród Złoty Popkiller przyznanych Bognie Świątkowskiej za jej wkład w zapoczątkowanie kultury hip-hop w Polsce oraz za wpływ Bogny na pojawienie się pionierów kultury hip-hop w Polsce (źródło: Popkiller), oraz Kazikowi Staszewskiemu za jego wkład w tworzenie kultury hip-hop w Polsce (źródło: CGM), którzy nie mieli żadnego wkładu w zapoczątkowanie tej subkultury w Polsce i pojawienie się jej polskich pionierów, ponieważ w momencie narodzin kultury hip-hop w Polsce i pojawienia się pionierów hip-hopu jako subkultury, Bogna i Kazik nie istnieli w tym środowisku, bo nie było tam miejsca dla hip-hopowych statystów, którzy w obecnej dobie określają siebie nie jako b-boys i b-girls, grafficiarze, didżeje i raperzy i inni świadomie reprezentujący hip-hop jako uliczną subkulturę, ale jako wirtualni kreatorzy, animatorzy i reżyserzy popkulturowych schematów, gdzie priorytetem są lajki, kliknięcia dzwonka i gdzie każdy może być hip-hop. Czy napewno? Szczerość i wiarygodność przekazanych informacji, autorska, tematyczna dawka subkulturowej wiedzy, której większość dziennikarzy nie posiada oraz fakty bez cenzury, których nie znajdziemy na plotkarskich popkulturowych stronach internetowych o hip-hopowym zabarwieniu sprawiają, że książkę czyta się tak, jakby siedziało się ze starszym ziomkiem przy zimnym piwku i słuchało jak to kiedyś było z tym hip-hopem w Polsce.

Universal Zulu Nation

Dostępne w: Empik | motyleksiazkowe.pl

Książka Universal Zulu Nation – hip-hopowa organizacja czy religijno-socjalny gang? przedstawia w detalach przemilczany przez media prawdziwy obraz legendarnej organizacji kultury hip-hop na świecie. Universal Zulu Nation – kiedyś niewyobrażalnie potężny wielokulturowy i wielonarodowościowy hip-hopowy fenomenem zarówno w USA, jak i w krajach Europy Zachodniej, który dotarł również do Polski, pierwsza, największa i najbardziej szanowana międzynarodowa hip-hopowa organizacja na świecie, a także wyznacznik prawdziwego wizerunku kultury hip-hop jako całości. Universal Zulu Nation została założona w 1973 roku w USA, w Nowym Jorku, w dzielnicy Bronx. Jej założycielem jest Afrika Bambaataa. Na początku swojej działalności UZN była społecznością wywodzącą się z ulicznego gangu Black Spades. Afrika Bambaataa jako didżej w latach 70. ubiegłego stulecia zaczął ukierunkowywać negatywną energię Czarnych i Latynosów należących do gangów ulicznych, takich jak: Black Spades, Savage Nomads, Seven Immortals czy Savage Skulls, w stronę pozytywnej kultury hip-hop, która wówczas okazała się dla tych ludzi alternatywą. Pod koniec lat 70., początkiem lat 80., Universal Zulu Nation była największym subkulturowym środowiskiem w Nowym Jorku ukierunkowanym na kulturę hip-hop. W 1982 roku artyści wywodzący się z Universal Zulu Nation odbyli pierwsze tournée do Europy pod nazwą New York City Rap Tour, prezentując ówczesny, oryginalny wizerunek kultury hip-hop oraz rozpowszechniając początkową ideę UZN – przesłanie pokoju, szacunku i jedności. W ten sposób oficjalnie hip-hop dotarł do Europy Zachodniej, a Universal Zulu Nation była dla środowiska hip-hop undergroundowym obiektem kultu, a jednocześnie wyznacznikiem prawdziwego wizerunku tej kultury. Pierwsze oddziały UZN zaczęły powstawać między innymi we Francji, Anglii, Japonii i Australii. Universal Zulu Nation szybko stała się niewyobrażalnie potężnym hip-hopowym fenomenem zarówno w USA, jak i w krajach Europy Zachodniej. Pokazują to między innymi dokumenty filmowe takie jak: Beat This: A Hip Hop History z 1984 roku, zrealizowany przez telewizję BBC, oraz dokument Electro Rock, który powstał w Londynie w 1985 roku. W latach 90., Universal Zulu Nation kontynuując propagowanie prawdziwego wizerunku kultury hip-hop i przesłania pokoju, szacunku i jedności zaczęła rozpowszechniać swój pomysł zjednoczenia wszystkich ras i narodowości żyjących w USA, a zarazem w innych krajach świata, zapewniając, że jeżeli do tego nie dojdzie, to ludzkość będzie podążać w kierunku zagłady i piekła. W 2000 roku Universal Zulu Nation poinformowała na swojej oficjalnej stronie internetowej (www.zulunation.com), że wraz z nowym milenium pozostawia, jak sama określa, stereotypowy system oparty wyłącznie na wierzeniach, a zaczyna podążać za faktami – prawda ponad wiarą (factology vs beliefs) określając się jako Międzynarodowy Hip-Hopowy Ruch Świadomości (International Hip-Hop Awareness Movement), który podjął się również nauczania i rozpowszechniania według niego prawdy między innymi na temat historii świata i religii świata, promując hasło: „Truth is Truth, Facts are Facts”. Dlatego, w pewnym momencie ta kultowa kiedyś organizacja coraz częściej zaczęła być odbierana w międzynarodowym środowisku hip-hop nie tylko jako definicja prawdziwego hip-hopu, ale jako międzynarodowy religijno-socjalny gang mający znamiona sekty, który stosuje hip-hop do rozpowszechniania kontrowersyjnej i „tajemniczej” dla wielu osób filozofii Universal Zulu Nation, nadal tworząc swoje oddziały na zasadzie grupa w grupach w wielu krajach na świecie. Czy Universal Zulu Nation obecnie określająca się jako Ludzie Niebios, którzy posiadają własne zasady postępowania, poglądy, prawa człowieka, modlitwę oraz własną konstytucję to wyłącznie to, co od wielu lat jest widoczne w mediach, czyli analogowy hip-hop w jego pełnej okazałości i klasie: DJ-ing, rap, breakdance, graffiti art, oraz przesłanie pokoju, szacunku, jedności i dobrej zabawy? Czy może jest to świadoma odpowiedzialność w realizacji Universal Zulu Nation New World Power? Czyli dążeniu do zastąpienia wszystkich istniejących religii nową, jedną religią świata? Pomocą w uzyskaniu odpowiedzi na to pytanie i poznaniu innych tajników tej organizacji jest zaproszenie w podróż do świata Universal Zulu Nation, której nie znajdziecie w Internecie i mainstreamowych mediach. Książka jest dedykowana wszystkim, którzy mają czas, który jest najlepszą cenzurą, oraz cierpliwość, która jest najlepszym nauczycielem. Warto spróbować, ponieważ wiedza jest nieskończona, a największy błąd to rezygnacja.

O autorach

Wiele osób zastanawia się kim są Sadi i Graff oraz jaki jest ich związek z kulturą hip-hop, ponieważ w Internecie nie ma wiele informacji na ten temat. Nie ma, ponieważ Sadi i Graff to pionierzy kultury hip-hop w Polsce, którzy tworzyli hip-hop gdy jedynym żródłem informacji były czasopisma, a nie Internet. Pomimo swojego kluczowego i wieloletniego wkładu w kulturę hip-hop jako przedstawiciele True School of Hip-Hop Culture, Sadi i Graff pozostają z dala od internetowych plotek i sztucznych dramatów polskiego środowiska hip-hop, bo jak mówią: „Takie zabawy są przeznaczone dla prawdziwie niesmacznych popprzebierańców”. Zacznijmy jednak chronologicznie.

autorzy hip-hop

SADI

SADI - urodzony w 1968 roku. Pionier kultury hip-hop w Polsce, reprezentant pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej generacji na polskiej scenie hip-hop, b-boy, street dancer, subkulturowiec, aktywista hip-hopowy, pionier i założyciel Universal Zulu Nation w Polsce, organizator hip-hopowych imprez, autor książek „Polski hip hop posiada wiele twarzy”, „Polski hip-hop bez Internetu 1983- 2003” oraz „Universal Zulu Nation – hip-hopowa organizacja czy religijno-socjalny gang?”, laureat nagrody The First B-boys Generation – Breaking Hall of Fame Class of 2022.

W 1983 roku Sadi rozpoczął działalność artystyczną jako uliczny tancerz i b-boy oraz zaczął poszerzać wiedzę na temat kultury hip-hop i Universal Zulu Nation. Zanim termin breakdance/breaking w Polsce stał się rozpoznawalny i zaczął być kojarzony z kulturą hip-hop, Sadi jako „street dancer” prezentował pokazy breakdance w parkach, na ulicach oraz w nocnych klubach gdzie otrzymywał propozycje występów w dyskotekach i klubach na terenie Niemiec. W latach 1983-1988 w czasach „komuny” promował oryginalny wizerunk hip-hopu (True School) oraz idee tej subkultury w środowiskach młodzieżowych. W 1988 roku zaprezentował breakdance na amatorskiej scenie teatralnej na Festiwalu Amatorskich Zespołów Artystycznych w Nowym Sączu otrzymując propozycję współpracy w wojskowym zawodowym zespole artystycznym „Granica” z Warszawy, co na tamte czasy było wielkim wyróżnieniem. W 1990 roku rozpoczął wieloletnią współpracę z Graffem – pionierem graffiti w Polsce oraz założycielem legendarnej, pionierskej breakowej grupy na Śląsku – Bronx Rock Robot z Jastrzębia-Zdroju. W latach 90. oprócz swojego udziału w budowaniu i rozpowszechnianiu kultury hip-hop jako subkultury ulicznej, Sadi kontynuował propagowanie oryginalnego wizerunku hip hopu wyjaśniając drugiej i trzeciej generacji polskiego hip-hopu znaczenie kultury hip-hop. W 1995 roku nawiązał kontakt ze światową organizacją promującą hip-hop wówczas na wszystkich kontynentach – Universal Zulu Nation – z siedzibą w Nowym Jorku. W 1998 roku jako pierwszy Polak stanął w szeregach tej światowej hip-hopowej organizacji na tamte czasy oraz zapoczątkował Universal Zulu Nation w Polsce, a także wprowadził ten termin do świadomości polskiego medialnego i subkulturowego środowiska hip-hop, który wówczas miał inny wizerunek i znaczenie niż obecnie. W latach 1999-2003 kontynuował artystyczną hip-hopową działalność pod szyldem Zulu Style, będąc organizatorem i koordynatorem hip-hopowych imprez i wydarzeń na polskiej scenie hip- hop. W lutym 1999 roku rozpoczął współpracę z miesięcznikiem „Hip Hop Magazyn” z Częstochowy. W 2000 roku uczestniczył w pierwszej polskiej edycji Mayday 2000 w Spodku, w Katowicach jako niezależne, undergroundowe media internetowe – Zulu Style. W dobie braku ogólnodostępnego Internetu był organizatorem ogólnopolskich imprez hip-hop, m. in.: „Zulu Style – Hip Hop Style” (1999), Mistrzostw Polski Breakdance – „Breaker’s Revenge” (2000) oraz „19 Rocznica Kultury Hip- Hop w Polsce” (2002). Uczestniczył w takich projektach jak: „IX Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy TVP Katowice” (2001), „Festiwal Hip-Hop Opole TVP1” (2003) oraz prowadził takie imprezy jak „Mogilno – No Drugs” (2001, 2002, 2003), hip-hopowe warsztaty „Zulu Mówi Hip-Hop – Hip-Hop Day” w Kamiennej Górze (2003) i inne. W latach 2010-2015 Sadi współpracował z Old Schoolers Crew, hip-hopowy kolektyw założony przez DJ-a Fingera i Kool Mike’a w 2008 roku w Toruniu. Ideami OSC było utrzymanie fundamentów kultury hip-hop, oddawanie hołdu pionierom i rozkręcanie imprez w stylu tych, które odbywały się w latach 70. i 80. w Nowym Jorku, w dzielnicy Bronx. W 2012 roku Sadi i Graff widząc mnóstwo wirtualnych informacji-dezinformacji na temat kultury hip-hop w Polsce rozpoczęli pisanie książki „Polski hip hop posiada wiele twarzy”, która ukazała się w trzech edycjach (edycja pierwsza, nieoficjalna, limitowana, 2015, wydawca Mariusz Najwer, edycja druga, limitowana, wydawca Dziurawe Sample, oraz edycja trzecia rozszerzona, wydawca Poligraf, 2019). W 2021 roku wywiad z Sadim dla portalu redbull.com rozpoczął cykl wywiadów na temat historii polskiego breakingu. W 2022 roku Sadi wydał takie książki jak „Polski hip-hop bez Internetu 1983- 2003” oraz „Universal Zulu Nation – hip-hopowa organizacja czy religijno-socjalny gang?”, a następnie wziął udział w międzynarodowym projekcie „GOIN’ OFF: The Evolution of Breaking” (reż. Douglas Colon, USA 2022), będącym filmową kroniką rozwoju najważniejszego elementu kultury hip-hop na świecie: breakingu, ilustrującą genezę tego tańca oraz prezentującą przedstawicieli pierwszej generacji b-boys i b-girls m.in. z USA, Południowej Ameryki, Azji, Afryki, Europy obejmując wiele różnych krajów świata w tym również Polskę. W 2022 roku Sadi został laureatem nagrody The First B-boys Generation stając się jednym z pierwszych filarów gali Breaking Hall of Fame mającej miejsce w Nowym Jorku. Breaking Hall of Fame Class 2022 była pierwszą ceremonią w historii kultury hip-hop na świecie, która zapoczątkowała coroczny cykl eventu Breaking Hall of Fame, na której obok Sadiego będącego pierwszym Polakiem, który otrzymał nagrodę The First B-boys Generation, nagrodę tą odebrały również takie osoby jak: Alien Ness, Popmaster Fabel, Asia One, Honey Rockawell, Rockafella, Jimmy Dee, Jo Jo i inni. Nagrody te zostały przyznane przez Gremiun w skład którego wchodzili m.in.: Forrest Getemgump, Kwik Step, Cros One, Pluto, Tyquan, Trixie, Cholly Rock, Chip Mad Hatter i inni. Działalność Sadiego na długo przed tak zwanym boomem na hip-hop w Polsce, a następnie przed pojawieniem się Internetu – inspirowała osoby związane z polskim undergroundem. Sadi to jeden z najstarszych, najbardziej sukcesywnych i zasłużonych osób w polskim subkulturowym środowisku hip-hop w latach 1983-2003, gdy nie istniał Internet.

sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi sadi


GRAFF

GRAFF - Urodzony w 1972 roku. Pionier kultury hip-hop w Polsce, reprezentant pierwszej, drugiej, trzeciej i czwartej generacji na polskiej scenie hip-hop, b-boy, street dancer, subkulturowiec, pionier graffiti w Polsce, aktywista hip-hopowy, pionier i współzałożyciel Universal Zulu Nation w Polsce, autor książek „Polski hip hop posiada wiele twarzy”, „Polski hip-hop bez Internetu 1983-2003” oraz „Universal Zulu Nation – hip-hopowa organizacja czy religijno-socjalny gang?”.

W 1984 roku zaczął tańczyć popping i breaking. W 1985 roku skierował swoje zainteresowania w stronę graffiti. W 1986 roku załozył legendarną breakdance’ową grupę Bronx Rock Robot w Jastrzębiu-Zdroju, która jako jedna z pierwszych grup wytyczała szlaki breakdance na terenie Śląska mając w swoich szeregach dziewczynę – b-girl Esterę”BOA” Graff, co w tamtych czasach było ewenementem. Graff jest twórcą jednego z pierwszych undergroundowych wielkopowierzchniowych graffiti w Polsce – spektakularny „wrzut” o powierzchni 32 metrów kwadratowych, który powstawał w latach 1986 - 1989 roku gdy w Polsce tworzenie graffiti było zakazane. Na początku lat 90., wraz ze swoją grupą Bronx Rock Robot, Graff występował w wielu programach telewizyjnych, m. in. w „Welcome To America” (1993) i „Sylwestrowej Nocy z TVP1” (1994). W 1995 roku, gdy rodziło się już trzecie pokolenie polskiej sceny hip-hop, Graff został finalistą międzynarodowego turnieju breakdance w Czechach, zajmując pierwsze miejsce w kategorii „breakdance” oraz trzecie miejsce w kategorii „electric boogie”. W 1997 roku, gdy polskie graffiti powszechnie nadal uznawano za wandalizm, jedna z prac graffiti autorstwa Graffa „Patrzaj w Serce” została zakwalifikowana jako dzieło muzealne i jest własnością Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie. W 1998 roku Graff był współzałożycielem Universal Zulu Nation Poland – Zulu Style. Był autorem scenografii graffiti IX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dla TVP Katowice (2001). W latach 1999-2005, jako b-boy i artysta graffiti, aktywnie uczestniczył w kluczowych imprezach polskiego hip-hopu. Cząstkę dokonań Graffa jako artysty graffiti przedstawiono w najbardziej obszernym spisie historycznym na temat polskiego graffiti „Graffiti Goes East 1990-2013” (wyd. Concrete/Whole City 2013). Graff jest autorem książek „Polski hip hop posiada wiele twarzy” (wydanie pierwsze, drugie i trzecie), „Polski hip-hop bez Internetu 1983-2003” oraz „Universal Zulu Nation – hip-hopowa sekta czy religijno - socjalny gang?”. Działalność Graffa zanim pojawił się Internet, miała znaczący wpływ na rozwój polskiego subkulturowego środowiska hip-hop jako całości, graffiti i breakingu w latach 1983-2003 szczególnie na terenie Śląska.

graff graff graff graff graff graff graff graff graff graff

Mariusz Najwer – wydawca pierwszej edycji książki Polski hip hop posiada wiele twarzy.